Operational Procedures for Ship Arrival & Departure Services for KM. Dharma Kencana V Customer Satisfaction at Donggala Port
DOI:
https://doi.org/10.30649/japk.v16i1.178Keywords:
operational procedures for arrival and departure services, passenger satisfactionAbstract
: This study describes the operational procedures for the arrival and departure of the KM. Dharma Kencana V at Donggala Port and evaluates their impact on passenger satisfaction. This port is crucial for connectivity in Central Sulawesi, so the effectiveness of operational procedures is crucial. Using a qualitative approach with observation, interviews, and documentation, the results show that procedures such as berthing, embarkation, disembarkation, and vehicle loading are in accordance with standards, although there are obstacles such as schedule delays and suboptimal services for passengers with special needs. In general, passenger satisfaction is good, but improvements are needed in terms of punctuality and comfort. Recommendations are provided for operators and port authorities to improve coordination and service quality for more effective and user-friendly maritime transportation.
References
Adriyanti Yang, A., Yang, D., Suryadi Yusuftan, L., & Ong, W. (2023). Analisis Manajemen Operasional Pada Pt. Indofood. Jurnal Mirai Management, 8(1), 357–378.
Ardiana, R. (2022). Workshop “penelitian kualitatif” sebagai pembekalan mahasiswa semester akhir untuk menyelesaikan skripsi. JPKPM. Vol.2 (1). 49-54. Juni 2022
Balido, A. Z. S., & Agus Setiono, B. (2023). Analisis Prosedur Pelayanan Penjualan Tiket Kapal Terhadap Kepuasan Penumpang Pada PT. Pelayaran Nasional Indonesia (PELNI) Cabang Surabaya. Jurnal Aplikasi Pelayaran dan Kepelabuhanan, 13(2), 76–88. https://doi.org/10.30649/japk.v13i2.92
Candra D. (2022). Analisis Kualitas Pelayanan pada Toko Kelontong Salda Jaya. Skripsi S1 Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Semarang.
Dirhamsyah, Rispianti, D., & Damaianti Situmeang, A. (2021). Peranan Bagian Operasional dalam Menangani Kedatangan dan Keberangkatan Kapal Asing pada PT. Alta Maritim Indonesia. Cabang Medan Belawan. Journal of Maritime and Education (JME), 3 (2), 284–291. https:// http://ejournal.poltek-amimedan.ac.id/index.php/jme/article/view/53
Farezan, A. R. A., Zain, S. Z., & Ghufron, M. (2023). Kesiapan Alat Forklift dan Keterampilan Operator terhadap Kualitas Kecepatan Bongkar Muat. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan 9 (11), 642-651 https://doi.org/10.5281/zenodo.8097679
Fitriani, R., & Imtiyaz, N. (2023). Pengaruh Transportasi Laut dalam Mendorong Pertumbuhan Ekonomi di Sulawesi Selatan. In Sensistek, Vol. 6, Issue 1.
Fitrianingsih, D. (2023). Arahan Pengembangan Kapal Tradisional Klotok di Pelabuhan Kampung Baru Balikpapan Berdasarkan Persepektif Masyarakat. Eco-Build Journal Volume 7, No.2, Oktober 2023
Hidayat, S. (2022). Standar Pelayanan Penumpang Angkutan Penyeberangan Pada Pelabuhan PT. ASDP Indonesia Ferry (Persero) Cabang Ujung Surabaya. Jurnal Ilmiah Manajemen Publik dan Kebijakan Sosial, 6(1), 87-107. https://doi.org/10.25139/jmnegara.v6i1.4562
Sari, R. D. A. K., Sodikin, M. (2023). Proses Penanganan Kedatangan dan Keberangkatan Kapal MV. Manalagi Enzi oleh PT Samudera Makmur Agensi Cabang Cilacap. Jurnal Manajemen Pelayaran Nasional. Vol. 6 No. 1.
Komariyah, S, Marzuki, S., Kalangi, M.H.E., Arisanti, D. (2025). Pengaruh Kompetensi Sumber Daya Manusia dan Kualitas Pelayanan Kapal terhadap Kepuasan Pengguna Sistem Inaportnet. Jurnal Administrasi Bisnis (JUTRANIS) Vol 2 No 01 .
Lesmini, L., Deny J. Najoan, Muhammad Nurman Ruslani, Muhammad Iqbal Firdaus, Primadi Candra Susanto, Ryan Firdiansyah Suryawan. (2022). Strategi Pelayanan Perusahaan Jasa Keagenan Kapal dalam Menangani Kedatangan dan Keberangkatan Kapal. Jurnal Transportasi, Logistik, dan Aviasi, Volume 1, Nomor 2, 129-139.
Nurbakti, R., Sulawati, S. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Penumpang Pada PT. Dharma Lautan Utama. Jurnal Ilmiah Multidisiplin Amsir.
Perdana, R. Y., & Soemardjito, J. (2016). Analisis Asal Tujuan Komoditi Utama Antar Wilayah Pulau Jawa, Kalimantan, dan Nusa Tenggara Timur. Jurnal Transportasi Multimoda Volume 14 (No.1):1-10
Pratiwi, N. I. (2017). Penggunaan Media Video Call dalam Teknologi Komunikasi. Jurnal Ilmiah Dinamika Sosial, 1(2), 202-224. https://doi.org/10.38043/jids.v1i2.219
Setiawan, I., Sururama, R., & Nurdin, I. (2022). Implementasi Kebijakan Penyederhanaan Organisasi Di Kementerian Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi. Jurnal Terapan Pemerintahan Minangkabau, 2(1), 12–25. https://doi.org/10.33701/jtpm.v2i1.2380
Syibli, M. Y., & Nuryaman, D. (2021). Peranan Alat Navigasi di Kapal Untuk Meningkatkan Keselamatan Pelayaran di Atas Kapal. Dinamika Bahari, 2(1), 39–48. https://doi.org/10.46484/db.v2i1.250
Yuliana, E., Mahrizal. (2023). Pengaruh Standar Operasional Prosedur terhadap Kinerja Pegawai pada BPKD Aceh Barat. Jurnal Manajemen dan Ekonomi Kreatif, 2(1), 01–12. https://doi.org/10.59024/jumek.v2i1.273
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ainul Yakin, Beni Agus Setiono, Toto Dwijaya Saputra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.




