Operational Procedures for Ship Arrival & Departure Services for KM. Dharma Kencana V Customer Satisfaction at Donggala Port

Authors

  • Ainul Yakin Program Studi Manajemen Pelabuhan dan Logistik Maritim, Fakultas Vokasi Pelayaran, Universitas Hang Tuah
  • Beni Agus Setiono Program Studi Manajemen Pelabuhan dan Logistik Maritim, Fakultas Vokasi Pelayaran, Universitas Hang Tuah
  • Toto Dwijaya Saputra Program Studi Manajemen Pelabuhan dan Logistik Maritim, Fakultas Vokasi Pelayaran, Universitas Hang Tuah

DOI:

https://doi.org/10.30649/japk.v16i1.178

Keywords:

operational procedures for arrival and departure services, passenger satisfaction

Abstract

: This study describes the operational procedures for the arrival and departure of the KM. Dharma Kencana V at Donggala Port and evaluates their impact on passenger satisfaction. This port is crucial for connectivity in Central Sulawesi, so the effectiveness of operational procedures is crucial. Using a qualitative approach with observation, interviews, and documentation, the results show that procedures such as berthing, embarkation, disembarkation, and vehicle loading are in accordance with standards, although there are obstacles such as schedule delays and suboptimal services for passengers with special needs. In general, passenger satisfaction is good, but improvements are needed in terms of punctuality and comfort. Recommendations are provided for operators and port authorities to improve coordination and service quality for more effective and user-friendly maritime transportation.

References

Adriyanti Yang, A., Yang, D., Suryadi Yusuftan, L., & Ong, W. (2023). Analisis Manajemen Operasional Pada Pt. Indofood. Jurnal Mirai Management, 8(1), 357–378.

Ardiana, R. (2022). Workshop “penelitian kualitatif” sebagai pembekalan mahasiswa semester akhir untuk menyelesaikan skripsi. JPKPM. Vol.2 (1). 49-54. Juni 2022

Balido, A. Z. S., & Agus Setiono, B. (2023). Analisis Prosedur Pelayanan Penjualan Tiket Kapal Terhadap Kepuasan Penumpang Pada PT. Pelayaran Nasional Indonesia (PELNI) Cabang Surabaya. Jurnal Aplikasi Pelayaran dan Kepelabuhanan, 13(2), 76–88. https://doi.org/10.30649/japk.v13i2.92

Candra D. (2022). Analisis Kualitas Pelayanan pada Toko Kelontong Salda Jaya. Skripsi S1 Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Semarang.

Dirhamsyah, Rispianti, D., & Damaianti Situmeang, A. (2021). Peranan Bagian Operasional dalam Menangani Kedatangan dan Keberangkatan Kapal Asing pada PT. Alta Maritim Indonesia. Cabang Medan Belawan. Journal of Maritime and Education (JME), 3 (2), 284–291. https:// http://ejournal.poltek-amimedan.ac.id/index.php/jme/article/view/53

Farezan, A. R. A., Zain, S. Z., & Ghufron, M. (2023). Kesiapan Alat Forklift dan Keterampilan Operator terhadap Kualitas Kecepatan Bongkar Muat. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan 9 (11), 642-651 https://doi.org/10.5281/zenodo.8097679

Fitriani, R., & Imtiyaz, N. (2023). Pengaruh Transportasi Laut dalam Mendorong Pertumbuhan Ekonomi di Sulawesi Selatan. In Sensistek, Vol. 6, Issue 1.

Fitrianingsih, D. (2023). Arahan Pengembangan Kapal Tradisional Klotok di Pelabuhan Kampung Baru Balikpapan Berdasarkan Persepektif Masyarakat. Eco-Build Journal Volume 7, No.2, Oktober 2023

Hidayat, S. (2022). Standar Pelayanan Penumpang Angkutan Penyeberangan Pada Pelabuhan PT. ASDP Indonesia Ferry (Persero) Cabang Ujung Surabaya. Jurnal Ilmiah Manajemen Publik dan Kebijakan Sosial, 6(1), 87-107. https://doi.org/10.25139/jmnegara.v6i1.4562

Sari, R. D. A. K., Sodikin, M. (2023). Proses Penanganan Kedatangan dan Keberangkatan Kapal MV. Manalagi Enzi oleh PT Samudera Makmur Agensi Cabang Cilacap. Jurnal Manajemen Pelayaran Nasional. Vol. 6 No. 1.

Komariyah, S, Marzuki, S., Kalangi, M.H.E., Arisanti, D. (2025). Pengaruh Kompetensi Sumber Daya Manusia dan Kualitas Pelayanan Kapal terhadap Kepuasan Pengguna Sistem Inaportnet. Jurnal Administrasi Bisnis (JUTRANIS) Vol 2 No 01 .

Lesmini, L., Deny J. Najoan, Muhammad Nurman Ruslani, Muhammad Iqbal Firdaus, Primadi Candra Susanto, Ryan Firdiansyah Suryawan. (2022). Strategi Pelayanan Perusahaan Jasa Keagenan Kapal dalam Menangani Kedatangan dan Keberangkatan Kapal. Jurnal Transportasi, Logistik, dan Aviasi, Volume 1, Nomor 2, 129-139.

Nurbakti, R., Sulawati, S. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Penumpang Pada PT. Dharma Lautan Utama. Jurnal Ilmiah Multidisiplin Amsir.

Perdana, R. Y., & Soemardjito, J. (2016). Analisis Asal Tujuan Komoditi Utama Antar Wilayah Pulau Jawa, Kalimantan, dan Nusa Tenggara Timur. Jurnal Transportasi Multimoda Volume 14 (No.1):1-10

Pratiwi, N. I. (2017). Penggunaan Media Video Call dalam Teknologi Komunikasi. Jurnal Ilmiah Dinamika Sosial, 1(2), 202-224. https://doi.org/10.38043/jids.v1i2.219

Setiawan, I., Sururama, R., & Nurdin, I. (2022). Implementasi Kebijakan Penyederhanaan Organisasi Di Kementerian Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi. Jurnal Terapan Pemerintahan Minangkabau, 2(1), 12–25. https://doi.org/10.33701/jtpm.v2i1.2380

Syibli, M. Y., & Nuryaman, D. (2021). Peranan Alat Navigasi di Kapal Untuk Meningkatkan Keselamatan Pelayaran di Atas Kapal. Dinamika Bahari, 2(1), 39–48. https://doi.org/10.46484/db.v2i1.250

Yuliana, E., Mahrizal. (2023). Pengaruh Standar Operasional Prosedur terhadap Kinerja Pegawai pada BPKD Aceh Barat. Jurnal Manajemen dan Ekonomi Kreatif, 2(1), 01–12. https://doi.org/10.59024/jumek.v2i1.273

Downloads

Published

25-09-2025

How to Cite

Yakin, A., Setiono, B. A., & Saputra, T. D. (2025). Operational Procedures for Ship Arrival & Departure Services for KM. Dharma Kencana V Customer Satisfaction at Donggala Port. JURNAL APLIKASI PELAYARAN DAN KEPELABUHANAN, 16(1), 74–80. https://doi.org/10.30649/japk.v16i1.178

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>